31. aug. 2010

Mini-Annegrete


En kollega av meg skulle begynne i ny jobb i et konsulentselskap. Hun hadde vært sjefen vår i mange år, men nå skulle hun ut og erobre verden. Jeg tenkte at for å hjelpe henne i denne oppgaven trengte hun en "Mini-Me", som fanger opp essensen av hva som er henne. Siden jeg ikke kan lage kloner (som den opprinnelige Mini-Me i Austin Powers filmene er) måtte jeg lage min egne heklede versjon av henne. For dem som skulle være i tvil; originalen er nederst i venstre hjørne.


Dukken er basert på to ulike dukkemønstre av Beth Webber, kalt "Free Spirit" og "Mini Free Spirit". Begge ligge ute gratis på bloggen hennes, sammen med en mengde andre fantastiske mønstre. Du kan finne en link til bloggen hennes her. Hodet, hender og føttene til Mini-Me er hentet fra Mini Free Spirit-dukken, mens kroppen er en variasjon på Free Spirit-dukken. Håret til dukken er heklet av et veldig frynsete garn som jeg fant i en håndarbeidsbutikk på Gjøvik. Jeg bare heklet starten på hodet og dro ut alle stråene med heklenålen, slik at dukken fikk et tykt fint hår. Øynene er kjøpt på Suncatcher Eyes, og akrylgarnet dukken er laget av er kjøpt på Craft Design 4 You.

Kollegaen min har i mange år jobbet med avfallsproblematikk og resirkulering. Jeg synes derfor det var passende at denne delen av henne ble gjenspeilet i Mini-Me-en hennes. Håper hun alltid vil tenke på oss når hun ser på dukken.

2 kommentarer:

  1. Bente, your Free Spirit dolls are wonderful!! Your Mini-Me really looks like you; her hair is perfect. And the little blond in your photostream is as lovely a doll as I have ever seen.

    Fantastic work!!

    Beth

    SvarSlett
  2. Dear Beth

    Thank you very much, both for your patterns and your kind words. (I am sorry it took me some time to accept your comments, but I did not find them until today. I am new at this...)

    Bente

    SvarSlett