20. sep. 2012

Å lære nupereller


Jeg var nylig på en konferanse i Venezia, og jeg tenkte at dette var den perfekte anledningen til å lære meg nupereller. Jeg hadde aldri forsøkt det før, men jeg hadde kjøpt inn alt jeg trengte til å starte opp. Jeg trengte bare de perfekte omgivelsene til å inspirere meg.

Det er, så vidt jeg har forstått, to ulike måter å lage nupereller: enten med en skyttel eller med en heklenål. Jeg hadde kjøpt inn utstyr til begge delene, men jeg valgte å bruke skyttel. Jeg tror kanskje det er lettere å lage nupereller med heklenål, men jeg hadde kjøpt noen nydelige skytler i tre med navnet mitt inngravert. Jeg måtte jo lære å bruke dem, så da var valget enkelt.

Jeg fant ingen norske bøker om nupereller, bare engelske. Jeg fant imidlertid en fin bok med CD-kurs inkludert, som heter "Learn to Tat" av Conny Ellison. Det viste seg å være en god introduksjonsbok, og det tok meg ikke lang tid før jeg mestret relativt mange teknikker. Jeg har lagt ved bilder av produksjonen min i løpet av fire dager i Venezia. Det går m.a.o. relativt fort både å lære og lage nupereller.

Det er litt vanskelig å kjøpe utstyr i Norge. Jeg fant ingen norske butikker eller nettsteder med slikt utstyr (uten at jeg skal påstå at det ikke finnes). Det finnes imidlertid mange andre steder på nettet hvor du kan finne tynn nuperelle-tråd, skytler og nåler. Dette er f.eks. et fint sted. Ellers må jeg slå et slag for David Reed Smith, som lager slike nydelige skytler i tre. De er litt dyrere enn plastikk-skytler men utrolig mye vakrere.

Hvis du har lyst til å forsøke, ikke vær redd for å prøve. Det er litt uvant i begynnelsen, men det tar ikke veldig lang tid å få det inn i fingrene. Og så er det morsomt å kunne lage sine egne blonder til bunadsskjorter og putevar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar