11. okt. 2014

En gammel drøm som ble virkelighet


Jeg ser at jeg ikke har vært så flint til å skrive om de prosjektene jeg har hatt i det siste, og at det er ett år siden jeg sist hadde innlegg. Men nå har jeg fått en ny dille som jeg bare må fortelle om. Jeg har begynt å spinne.

Jeg er ny når det gjelder spinning, men drømmen er gammel. Helt siden jeg som barn så en dame sitte å spinne på åpen museumsdag på Lista museum, har jeg drømt om å spinne mitt eget garn. Jeg fikk faren min til å lage en håndtein til meg, og jeg kjøpte min første håndtegn allerede som femtenåring, men jeg fikk ikke tak i ren karet ull. De solgte ikke slikt på garnbutikkene på Lista på 70-tallet. Det hele gikk litt i glemmeboken, men i høst bestemte jeg meg for at nå var tiden kommet for å lage mitt eget garn.

Jeg strikker og hekler jo en god del, men det hender ofte at jeg ikke får tak i det garnet jeg er ute etter. Spesielt har jeg problemer med å finne garn til de tynne, florlette blondesjalene som jeg er så glad i å strikke. Men utvalget i slikt garn er dessverre ganske begrenset her i Norge. Men nå koser jeg meg med å spinne tynt garn i silke, kamel og alle mulige nydelige fibre som jeg før bare kunne drømme om.

Bildene her er et utvalg av produksjonen den første måneden, og den luen jeg strikket at det første garnet jeg laget selv. Detaljer om fibre og produksjonsmetoder kommer forhåpentligvis senere.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar