11. juni 2012

En fornemmelse av skog


Da jeg var på tur i London høstferien i fjor fant jeg en av mine favoritt garnbutikker på nettet, Loops. Der kjøpte jeg mange nydelige garn, og jeg har i tiden etterpå forsøkt å lage mønstre som passer til garnene. Jeg kjøpt bl.a. et som var en blanding av silke og mohair som heter Alchemy fra Haiku. Jeg forelsket meg helt i dette garnet og kjøpte mange ulike farger, bl.a. denne nydelige grønnfargen som heter Junep. Den minnet meg om skogen en sommerdag, og jeg forsøkte å finne noen mønstre som gav meg den samme følelsen.

Jeg har en del bøker med blondemønstre, og en av mine favoritter er av to blader med to pinner i siksakk mellom. Dette mønsteret er hentet fra Siiri Reimanns bok "The Haapsalu Shawl", og heter "Twin leaf pattern". I den indre borden har jeg brukt et klassisk Shetlandsk mønster jeg fant i Sharon Millers bok ”Heireloom Knitting”. Det er av sirkler med "pigger" mellom, og av en eller annen grunn har det alltid gitt meg assosiasjoner til granbar. (Jeg tror ikke det var meningen, men slik fungerer mitt hode.) Den ytre borden er strikket på tradisjonelt Shetlandsk vis, hvor borden er strikket på tvers av strikkeretningen i selve sjalet. Mønsteret til denne ytre borden har jeg komponert selv med basis i bladene i senteret av sjalet.


Dette er et litt, men ikke fryktelig, utfordrende sjal å strikke. Den største utfordringen er mønsteret i den indre rammen, hvor det strikkes mønster på hver omgang. Jeg er litt usikker på om det ville være bedre å strikke sjalet som et rektangel og ikke et kvadrat, i og med at det ble litt tykt når det ble brettet dobbelt. På den andre siden er ikke sommerkveldene i Norge spesielt varme, og den ekstra tykkelsen kan komme godt med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar