19. aug. 2012

Espalier-sjal


Etter at jeg bestemte meg for å forsøke å skrive en bok om blondestrikkede sjal, oppdaget jeg at de fleste mønstrene jeg hadde laget krevde at man var en litt erfaren blondestrikker. Jeg måtte derfor også lage noen mønstre for nybegynnere.

Jeg gikk gjennom alle bøkene mine for å finne de enkleste mønstrene som var å oppdrive. Jeg fant en definitiv vinner; dette mønsteret fra Barara G. Walkers bokserie ”A treasury of knitting patterns”, som heter "Trellis" (espalier oversatt til norsk). Det eneste du trenger å kunne er å strikke dette sjalet er å strikke to masker sammen i begge retninger (både vanlig og vridd) og kast. Mønsteret består av fire masker i fire omganger, som gjentas. Enklere går det ikke an å gjøre det.

Til den ytre borden har jeg brukt en avrundet bord hentet fra Nancy Bush's bok "Knitted Laces of Estonia". Denne borden krever litt konsentrasjon på mønsteret, men inneholder heller ikke noe mer vanskelig enn å strikke tre rette sammen og kaste.

Sjalet er strikket i ett av de garnene jeg kjøpte i London i høstferien 2011. Det er fra Haiku, heter A-32B silk mohair kusa , og er en nydelig miks av silke og mohair. Jeg hadde ikke så mye garn, siden jeg hadde kjøpt de siste tre nøstene de hadde i denne fargen, så jeg strikket sjalet litt smalt.
 
Dette sjalet er utrolig lett å strikke, og vil forhåpentligvis være en fin introduksjon til blondestrikk. Det er veldig enkelt, men jeg synes likevel det ble ganske rent, luftig og pent. Det drukner ikke i en overdådighet av mønster, som slike sjal har en tendens til å gjøre. Noen ganger er det enkleste også det peneste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar