5. aug. 2012

Syrin-sjal


Jeg elsker syriner, både blader, bloster og lukt. Når syrinene blomstrer på hytta på Nakholmen (og forsåvidt også på Tåsen hvor jeg bor) blir jeg alltid lett og glad til sins. Så da jeg fant et mønster som lignet på små syrinblomster bestemte jeg meg for å lage et syrin-sjal.

I sjalets senter har jeg brukt mønsteret som ser ut som tusenvis av syrinblomster (desverre litt vanskelig å se av bildene). Dette er et mønster du kan finne i mange bøker, bl.a. i Sharron Millers bok "Heirloom Knitting", hvor mønsteret er kalle "Small leaf". I Sharon Millers bok er mønsteret strikket i ribbestrikk, mens jeg har valgt å strikke det i glattstrikk.

I den indre borden har jeg brukt et Estisk mønster som heter "Lilac leaf", eller syrinblad. Du kan finne dette mønsteret bl.a. i Nancy Bush's bok "Knitted Laces of Estonia", men dette er også et veldig kjent mønster og finnes i flere bøker. Til den ytre borden har jeg brukt en påstrikket avrundet bord som jeg også har funnet i Nancy Bush's bok.

Sjalet er strikket i et garn fra Rowan som heter "Fine Lace". Dette garnet kan du finne på flere garnforetninger i Norge. Det gir et relativt blankt ullsjal som faller tungt rundt skuldrene. Fargen er kanskje litt mørk og ikke rød nok til å være syriner, men det var den fargen som kom nærmest den dype syrinfargen, som er den jeg liker best.
                                                                                 
Dette er et relativt enkelt sjal å strikke. Det er en del forskjellige mønstre å holde styr på, men dersom man passer på å sette merker i arbeidet byr ikke det på noen særlige problemer. Dette er fine mønstre for både nybegynnere og erfarne sjalstrikkere.

2 kommentarer: