7. mai 2010

Amiguramidukke

En av mine nye fasinasjoner er hekling av Amiguramier. På jakt etter gode oppskrifter kom jeg over en fantastisk fin blogg (se By hoock by hand under favorittlinkene mine). På denne bloggen fant jeg oppskrifter på flere ulike typer Amiguramidukker. Spesielt likte jeg Free Spirit og Mini Free Spirit-dukkene. Beth (som lager bloggen) har også lagt ut gratis mønstre til klær og kjæledyr til disse dukkene.

Utfordringen med å lage disse dukkene var å få tak i de materalene jeg trengte. For det første trengte jeg tykt akrylgarn i hudfarge, noe som er tilnærmet umulig å finne i Norge. Jeg måtte derfor lete på nettet, og fant en amerikask nettbutikk som solgte det samme garnet som Beth brukte i sine oppskrifter (se Craft Design 4 you under mine favorittlinker). Det neste problemet var å finne øyne som ikke så ut som de hørte hjemme på en teddybjørn. Det viste seg å være vanskelig, men Beth hadde en link til flere gode nettbutikker som solgte slike øyne (se Suncatcher Eyes under mine favorittlinker).

Jeg bestemte meg for å lage min versjon av Free Spirit-dukken til min datter til niårsdagen hennes. Jeg forsøkte å få dukken til å ligne så mye som mulig på henne, med blå øyne og blondt hår. Jeg heklet også flere av klærne til henne. Dukken falt i smak.

2 kommentarer:

  1. miriam synes den var utrolig fin.

    hilsen miriam halvorsen boukhouima.

    SvarSlett
  2. er den ikke pen!









    PS: det er burstagaven min.

    SvarSlett