3. mai 2010

Hjelp til å holde orden

Jeg har brodert relativt lite i mitt liv, men etter at svigermoren min viste meg en bok hun hadde kjøp med mange ulike dyremotiver fikk jeg helt dilla. Boka var på fransk, men det gjorde ingenting siden mønstrene stod for seg selv og var lette å følge. Jeg lette på nettet, og fant til slutt en amerikansk nettbutikk som solgte denne boken, og mange andre helt fantastiske oppskriftsbøker (se The French Needle under favorittlinkene mine). Jeg kjøpte flere, og de skuffet ikke. Jeg forelsket meg spesielt i boka med Beatrix Potter-bilder, og begynte å brodere med en gang.

Jeg oppdaget fort at det ble veldig mye rot og leting etter den riktige tråden, spesielt fordi enkelte av disse mønstrene har veldig mange nyanser av samme farge. Jeg hadde også problemer med løse tråder siden jeg brukte bare en av seks tråder, og med bunter hvor jeg hadde mistet papirlappen hvor fargekoden stod. Det var opplagt at noe måtte gjøres.


For å holde orden i sysakene quiltet jeg en liten mappe. Den hadde egne lommer for hver farge, oppheng til brodersaks og en lomme til å legge mønster og broderi i. Lommene til trådene er laget slik at det akkurat er plass til en snelle, og at jeg kan se fargen og fargenummeret uten å måtte rote rundt. Systemet med sneller fant jeg på en britisk nettbutikk (se Sewandso under favorittlinkene mine), hvor de også solgte bokser til å lagre snellene i, broderigarn, mønstre m.m., til en rimelig penge. Til pynt utenpå mappen broderte jeg et mønster i Beatrix Potter-boka, av en skreddermus.















Denne mappen fungerer aldeles utmerket. Jeg har full kontroll på farger og løse tråder, og det er lett å ta med seg sytøyet på tur.


2 kommentarer:

  1. Dette var en smart løsning, Bente! Og en veldig fin mappe!

    SvarSlett