9. mars 2011

Kronprins Gustav-Adolfs sjal


Dette sjalet ble gitt til dengang kronpris Gustav-Adolf av Sverige da han besøkte Estland i 1936. Mønsteret er en kopi basert på bilder av sjalet, som ble designet og strikket Mrs. Valdeman. Dette er et nydelig sjal, med et veldig enkelt, men vakkert rutemønster i midtpartiet og store stjerner langs den indre borden. Mønsteret har jeg funnet i Nancy Bushes bok "Knitted Laces of Estonia", som er en aldeles nydelig bok. En fin nybegynnerbok dersom man aldri har strikket slike sjal før, men også noe for mer drevne strikkere, siden de fleste av mønstrene i boka er aldeles fantastiske.


Jeg har strikket sjalet i et svært tynt merinoullgarn som heter "Fine Merino", som jeg kjøpte på en amerikansk nettbutikk som heter "Purl Soho". Der har de et godt utvalg i tynne garntyper i ulike typer fibre; mest ull, men også silke, lin og bambus.


Sjalet er 95x95 cm, og veier bare 42g. I etterpåklokskapens navn tror jeg sjalet ville blitt litt finere med et litt tykkere garn, både fordi det da ville blitt større, fallt litt tyngre og fordi knuppene hadde kommet bedre til sin rett. Når det kommer til stykket er slikt tynt garn nok penest til mønstre uten knopper.

Sjalet har ligget ferdig strikket nesten et år. Det har ligget på et lite bord sammen med et annet sjal og ventet på å bli blokket ut. Da jeg tok det frem, fikk jeg sjokk. Det hadde vært en liten mus å gnaget hull i det. Hver høst når frosten kommer pleier musene å komme inn fra skogen for å finne mat og varme inne i huset. Da begynner den årlige musejakta. I år hadde musen altså klart å komme seg inn på stua og graget hull i sjalet mitt. Til min store lettelse klarte jeg å lappe hullet slik at det ikke rakner mer. Dersom man ser nøye etter, ser man at sjalet ikke er like pent på to punkter, men da må man se nøye etter. Jeg satser på at dersom jeg ikke forteller om dette, er det ingen som vil legge merke til det.

1 kommentar: