20. mars 2011

Irsk hekling


En gang jeg kikket litt på favorittbloggene mine så jeg en link til arbeider laget av irsk hekling (direkte oversatt fra Irish chrochet som det heter på engelsk). Disse arbeidene var utrolig vakre, og jeg bare måtte prøve.

Jeg begynte å lete rundt på nettet etter mønstre og garn. Det var rett og slett litt vanskelig å finne. Jeg fant en del gamle mønsterhefter, som er trykt opp igjen. Jeg bestilte en del bøker og hefter. Problemet er at alle disse mønstrene bare heter Irish Crochet, så da de kom i posten viste det seg at jeg hadde kjøpt flere eksemplarer av to hefter (pluss en del andre i tillegg), som er en reprint av et mønster som ble utgitt på Precilla i 1909. Jeg endte opp med å kjøpe disse to heftene både elektronisk (se her for en link), som separate hefter (husker ikke helt hvor jeg fant dem) og som en bok hvor begge heftene er slått sammen (se her for en link).


Disse to heftene inneholdt imidlertid svært mange vakre motiver, og overgikk de andre mønstrene en høy gang (alle bildene her er heklet etter mønstre fra det første av disse to heftene). Dette er fine mønstre å starte med. Relativt enkle instruksjoner og gode (og vakre) illustrasjoner. Vær imidlertid oppmerksom på at de har litt annen notasjon i dette heftet enn det som er vanlig i moderne engelske mønstre. En fastmaske kalle f.eks. double crochet her, mens den vanligvis kalles en single crochet i moderne mønstre. Det er derfor lurt å gå gjennom de sidene som forklarer hvordan de ulike maskene gjøres, selv om du er en erfaren hekler.


Som ellers når jeg har forsøkt å lage blonder (enten strikkede eller heklede), hadde jeg problemer med å finne tynt nok garn. I boka står det at man skal bruke tykkelse 100 (som er tynt som en sytråd). Noe sånn fant jeg ikke i butikken. Det tynneste garnet de hadde der var 10, som ble altfor tykt. Jeg forsøkte å finne så tynnt garn på nettet, men det var også vanskelig. Det fantes som bestillingsvare på noen nettbutikker, men da bare i hvit. Det tynneste garnet jeg fant (på lager) var 30, og det hadde de også bare i hvit. Det tynneste garnet jeg fant i farger var 20, og det er bare noen få produsenter som produserer dette i farger. En fin nettbutikk for å finne slikt tynnt garn er Royal Yarns. De har svært godt utvalg i mange tykkelser og produsenter.


Siden det var vanskelig å finne så tynnt garn i farger, bestemte jeg meg for å starte i garn nr 10 (for å øve meg litt), og så forsøke å hekle med quiltetrådene mine etterpå. De er av bommul og i mange fine farger. Bildene med hvite blomster er heklet med garn nr 10, og de med farger er heklet i sytråd (Yli quiltetråd). Det gikk greit å hekle med sytråd med nål på 0,6 mm. Det var litt kronglete i begynnelsen, men etter hvert gikk det helt greit. Jeg forsøkte imidlertid å hekle med tynnere sytråd enn quiltetrådene min (som egentlig er ganske tykk til å være sytråd), og det var svært vanskelig. Forskjellen i størrelse mellom å hekle med garn nr 10 og sytråd kan du se på bildet til venstre. Begge blomstene er heklet med det samme mønsteret, men den orange blomsten er heklet med sytråd.

De motivene som er heklet med sytråd skal jeg bruke til å pynte et etui jeg skal lage for å oppbevare heklenålene mine. Hva jeg skal bruke de andre motivene til vet jeg ikke, men kanskje en quiltet veske til å frakte hekletøy i ville vært fint. De er ikke ferdig enda. For å lage en ekte irsk blonde, må man ha flere slike motiver, og frihåndshekle dem til rette størrelsen, med ulike former for nettingmønstre mellom. Se her og her for illustrasjoner av hvordan dette kan gjøres. Gleder og gruer meg litt til å forsøke meg på det. Blir det vellykket, planlegger jeg å forsøke å lage en sommerkjole til datteren min.

4 kommentarer:

  1. Fint! Nå er du vel travelt opptatt med bunadsying, men du har fått en award av meg! Værsågod:)

    SvarSlett
  2. Joda. Jeg jobber med bunaden, men jeg må jo ha noe å gjøre de siste to gangene på kurset også.

    SvarSlett
  3. Spennende! På ebay finner man mye forskjellig garn. Asiatiske produsenter har mye tyyyynn tråd. Søkte crochet thread og fikk opp alle mulige tykkelser.

    SvarSlett