27. mai 2011

Seks små kjøkkenmus

Da vi kjøpte hytta på Nakholmen, trengte den sårt å pusses opp. Det gjalt også gardiner. Gardinene på kjøkkenet var ikke de værste, men de var veldig stygge, så jeg ville lage noen nye.

Så jeg gikke en tur i stoffbutikkene i Strømstad en gang vi besøkte familie i Halden (de har veldig fine stoffbutikker i Strømstad).

På Husquarna-butikken fant jeg to fine kjøkkengardinstoffer. Et rødt med jordbær og ett blått med hviløk, gressløk og andre urter. Jeg endte opp med det blå, siden det gikk bedre med den blå marimekko-duken jeg allerede hadde kjøpt.

Jeg hadde lyst til å lage en litt fin kappe til vinduet; både til pynt og for å hindre innsyn. Jeg fant mønster av seks søte små kjøkkenmus in en bok med korsstingsmønstre bassert på Beatrix Botters bilder. Jeg har brodert fler av mønstrene i denne boka tidligere, blandt annet en skreddermus og Petter kanin. Disse mønstrene er utrolig flotte, og det gjør ingenting om boka er på Fransk. Alt er selvforklarende.

Jeg hadde litt problemer med å ta fine bilder av gardinet på grunn av alt motlyset. Så jeg tok ned kappen for å ta noen bilder. Men jeg klarte ikke å ta et bra bilde av hele gardinet på vinduet. Håper dere kan tilgi meg for det.

Men musene ble fine, og de passer veldig godt inn på kjøkkenet. Jeg må imidlertid innrømme at slike kjøkkenmus er mer koselige i Beatrix Potters bilder enn i virkeligheten.

 

1 kommentar: